Ik werk vanaf 1 september 1986 bij KPN (toen nog PTT Telecommunicatie). Jawel: dat is nu 25 jaar geleden… Het leek me wel leuk (vooral voor mezelf) om daar eens een uitgebreider weblog van te maken 🙂
Aan de rechterkant van dit weblog kun je op categorie “Werk” klikken, dan vind je de meer uitgebreidere weblog’s die ik gemaakt heb.
Ik begon te werken in de “beheerseenheid” Beverwijk, dat gebied had de telefooncentrales: Beverwijk-noord, Beverwijk-centrum, Castricum, Uitgeest en Wijk aan Zee. In Wijk aan Zee stond een ouder type telefooncentrale, in de andere plaatsen stond een electro-mechanische “7EN” telefooncentrale. In 1986 werkten er nog vele werknemers bij PTT, in bijna elke telefooncentrale zag je wel werknemers. In Bv-N en Bv-C (ik gebruik even de korte PTT benamingen) zat vast personeel, in Castricum en Uitgeest werkten 2, 3 of 4 personen.
Zo af en toe kom ik nog wel in telefooncentrales, maar er werkt vrijwel niemand meer voor vast in de gebouwen. Af en toe komt er een monteur langs, maar vast personeel zit er niet.
De electro-mechanische telefoon centrales werden langzamerhand vervangen door moderne digitale centrales, en ik moest solliciteren op een nieuwe functie. Ik werd aangenomen op het Versterker station te Haarlem (sep 1992 – sep 1994).
Vervolgens kwam er een reorganisatie, en ging ik naar het Versterker station te Alkmaar (sep 1994 – +/- 2001). Ik werkte daar op het versterkerstation, schakelde “vaste verbindingen”, werkte voor de Zeekabels (Rioja, TAT 10, Rembrandt kabels) en vervolgens deed ik ook werkzaamheden voor het Continentaal Plat.
Tussendoor, in 1998 ben ik nog een 1/2 jaar uitgeleend geweest aan Alcatel in Rijswijk voor SDH testwerkzaamheden, en af en toe gewerkt op netwerkbewaking in Haarlem en Amsterdam (element- en netwerk management systemen).
Tegenwoordig werk ik op de afdeling “Continentaal Plat” (voor offshore telecommunicatie). Dus werkzaamheden op boor- en produktieplatformen en schepen. Daar doe ik de aanleg en onderhoud voor straalverbindingen, multiplexers, routers, switches, etc. Op de foto boven deze tekst programmeer ik apparatuur op een platform.
Deze diaserie heb ik gemaakt in 1998 (diaseries maken was een hobby van mij), en heb ik later ingescand. Helaas is de kwaliteit niet zo goed, omdat de diaserie is omgezet naar een (lage kwaliteit) video.
Één van de platformen waar ik wel eens werk. Op de Noordzee staan zo’n 120 platformen in het Nederlandse Continentale Plat van meerdere maatschappijen. Ik ben op een groot aantal van deze platformen geweest voor antenne inspecties, schakelen van verbindingen, onderhoud van apparatuur en verhelpen van storingen.
Hieronder een paar bijzondere klussen die ik gedaan heb:
10 okt 2007 (zie weblog Offshore windmolens):
Vorige maand had ik de cursus gedaan om over te stappen van een boot naar een offshore windmolen. We wisten al dat dat voorlopig voor maar 1 klus was, en diverse personen van onze afdeling wilden daar graag naar toe.
Vrij onverwachts bleek dat deze week iemand de klus moest uitvoeren, 2 collega’s zijn met vakantie, 1 heeft waakdienst, anderen stonden al ingepland voor andere klussen, bleef ik zo’n beetje over 🙂 Vandaag ben ik met de boot (zoiets als op de foto) naar het OHVC platform geweest, dit is het platform dat dient als transformator station voor de windmolens. Hoewel het vrij rustig weer was, stampte de boot best nog wel… Na een uurtje varen kwamen we bij het platform aan en konden we over stappen.
19 apr 2009 (zie weblog Offshore in Engeland):
Afgelopen woensdag ben ben ik met een collega via Engeland offshore gegaan. Normaal gesproken gaan we met de helikopter vanaf het vliegveld in Den Helder, maar helaas kon dat deze keer niet. We moesten via Schiphol met een Fokker F70 naar Norwich, en vervolgens met de helikopter naar het platform (wat ongeveer halverwege tussen Nederland en Engeland ligt). Best leuk om eens vanaf een andere luchthaven te vliegen! Mooi uitzicht over Engeland…
Op het platform hebben we telecommunicatie apparatuur geïnstalleerd (een straalverbinding en een multiplexer). Op de foto is mijn collega bezig de antenne te richten.
Normaal gesproken kunnen we in 1 of 2 dagen weer terug, maar door allerlei omstandigheden konden we pas vrijdagmiddag terug met de helikopter. Op de terugweg vlogen we over diverse (boor- en produktie) platformen. Vervolgens hebben we nog een overnachting gehad in een hotel, en konden we zaterdagochtend terug. Het is nu zondag, en ik ben nog steeds een beetje aan het bijkomen 🙂
28 jul 2009 (zie weblog Stanislav Yudin):
Op de eerste dag na mijn vakantie ging ik meteen offshore. Dit keer naar een gloednieuw platform (de E17a) dat net was geplaatst door het kraanschip Stanislav Yudin. De kraan van de Stanislav Yudin is zo groot, dat ik hem niet in één keer op de foto kreeg…
De Stanislav Yudin lag nog steeds naast het nieuw geplaatste platform, en ik landde met mijn collega op het helicopterdek van de Stanislav Yudin! We mochten nog niet naar de E17a, en moesten wachten in de tv ruimte. Nadat we hadden gegeten gingen we naar de E17 (via een loopbrug). Deze foto’s zijn gemaakt vanaf de E17a. Op het maindeck onder de kraan zie je mensen staan… Dan krijg je een beetje een idee van de verhoudingen!
21 apr 2011 (zie weblog Slapen op een kraanschip):
Gisteren ben ik met de helicopter naar het kraanschip Stanislav Yudin gevlogen om telecom verbindingen in dienst te stellen op het nieuwe platform B13-a.
Ik kwam rond 10:00 uur aan, het nieuwe platform was net door het kraanschip geplaatst. Omdat het platform nog vastgelast moest worden kon ik nog niet aan boord
’s Middags rond 14:00 ben ik via een werkbak aan boord van de B13-a gehesen. Ik ben toen begonnen om de telecom apparatuur na te zien, de spanning aan te sluiten en de antenne’s te richten. Hieronder zie je de werkbak in de hijskraan (ja, dat is hoog)…
De straalverbinding werkte al vrij snel, daarna moest ik nog andere telecom apparatuur in dienst stellen (multiplexer, routers en switches). Aan het eind van de dag werkten de telefoons 🙂
’s Avonds ging ik weer terug naar het kraanschip (ook weer via de werkbak), waar ik heb gegeten en geslapen.
Vanochtend heb ik nog even geholpen met het computer netwerk, en ook dat is nu werkend. Ik zit nu weer op het kraanschip, waar ik even kan internetten, vanmiddag vlieg ik weer terug naar Den Helder.
Overige werk foto’s:
Zo af en toe vinden collega’s het leuk om me te fotograferen, en dan krijg je dit soort foto’s:
Zo, dit was even een kleine impressie van mijn werk in 25 jaar… Lees eventueel ook mijn andere werk blogs, klik daarvoor op de categorie “Werk” aan de rechterkant.
Mooi verhaal en goede foto’s!
Beste Huub,
Ik heb net je verhaal gelezen en het is een leuk verhaal.
Ook kijk ik regelmatig naar de info die staat over de HDX1000.
Heb er namelijk zelf ook 1 staan, en heb daar ook mijn aanpassingen voor gemaakt.
Erg leuk dat je je site op deze manier hebt gemaakt, duidelijk en overzichtelijk.
Maar toen ik dit verhaal las, moest ik ergens aan denken…
Ken jij ene Wim (willem) Postma?
Hij heeft namelijk ook voor lange tijd bij de KPN gewerkt.
Mvg,
Remco
Beste Remco,
Nee, ik ken geen Wim Postma… Maar KPN heeft dan ook vele duizenden medewerkers. Ik kom regelmatig collega’s tegen die al jaren bij KPN werken, maar die ik nooit eerder had gezien…
Had gekund.
Maar dat was dan inderdaad wel toevallig zijn geweest.
Mvg,
Remco.
Zoekende naar een platform waar een vriend van een van mijn dochters werkt, kom ik op je blog terecht. Leuk al die herinneringen weer even ophalen. George Bethlehem
Hoi George! Dat is lang geleden 🙂 Het offshore werk gaat gewoon door, we zitten nog steeds in Alkmaar, met vrijwel nog steeds dezelfde medewerkers als 10 jaar geleden…